+421 948 126519
info@mazeto.sk

Po - Pia: 800 -1700
So : 800 -1200

  • Doprava zdarma
    nad 40 €
  • Poradenstvo
  • Ušetríte až 50%
  • 90% tovaru skladom
  • 100% originalita
najnakup
Zľava na všetky filtre až do výšky 10% pre registrovaných užívateľov Detail

Často kladené otázky

Podľa technológie výroby sa motorové oleje delia na minerálne, polosyntetické a syntetické.

Minerálne oleje sú oleje s nízkym bodom tuhnutia, ktoré sa ďalej používajú ako základové oleje pri výrobe rôznych druhov olejov.
Polosyntetické oleje – sú minerálne oleje so syntetickými komponentmi. Vyrábajú sa pridaním syntetickej zložky do minerálneho oleja. Syntetických komponentov je spravidla viac než polovica.
Syntetické oleje majú vyššiu odolnosť proti vysokým teplotám, vyššiu tekutosť pri nižších teplotách, mazivosť, vyššiu viskozitu ako ropné oleje.

Vpliv základového oleja na mazivo-olej:
Ovplivňuje základný olejový film, hrúbku - viskozitu
Tekutosť a pumpovatelnosť za studena
Prchavosť pri vysokých teplotách
Kompatibilitu maziva s materiálmi tesnení

Funkcie motorového oleja:
mazanie (obmedzenie styku) pohybujúcich sa súčiastok
chladenie, odvodom tepla vzniknutého trením a horením
udržovanie čistoty motora zachytávaním nečistôt
ochrana pred koróziou
tesniaca funkcia – medzi piestnymi krúžkami znižuje tlakové straty
tlmí hluk vznikajúci pohybom súčiastok a ukľudňuje chod motora

Motorový olej je technologicky veľmi zložitý výrobok, vlastnosti ktorého sa klasifikujú radom technických parametrov. Pre výber optimálneho motorového oleja z hľadiska konečného užívateľa však stačia iba dve základné špecifikácie, a to: viskozita a výkonnostná kategória.

Viskozita
Viskozita mazacieho oleja nie je konštantná veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších podmienok. Počas činnosti motora sa mení teplota a tlak a je žiadúce, aby sa viskozita oleja v týchto podmienkach menila čo najmenej. Viskozita je odpor, ktorým tekutina pôsobí proti silám snažiacim sa pohnúť jej najmenšie častice. Na stykovej ploche dvoch vrstiev tekutiny pohybujúcej sa rôznou rýchlosťou sa viskozita prejavuje napätím, ktorým sa rýchlejšia vrstva snaží zrýchliť pomalšiu a tá naopak spomaľuje rýchlejšiu. Ovplyvňuje tokové vlastnosti, určuje režim mazania, tvorbu a únosnosť mazacieho filmu, tesniacu schopnosť a čerpateľnosť.

Prvé číslo - od 0 W, 5 W, 10 W, 15 W, 20 W, 25 W. Označuje zimnú viskozitu. Čím je číslo nižšie, tým hlbšie môže byť teplota okolia. V zime pod bodom mrazu a olej bude mazať motor tak, ako má. Pri olejoch, ktoré majú označenie napríklad 10 W, sa pri testoch v skúšobniach simuluje štart motora pri mínus 20 a čerpateľnosť oleja pri mínus 30 stupňoch.
Druhé číslo za pomlčkou býva 20, 30, 40, 50 alebo 60. Označuje viskozitu v lete. Čím vyššie je číslo, tým vyššia môže byť teplota okolia. Oleje, ktoré majú druhé číslo napríklad 50 alebo 60, sú vhodné možno na Saharu. Na Slovensku úplne stačia aj do najmodernejších motorov oleje označené 5W-40. Bez problémov mažú motor aj pri štartoch v mrazoch okolo mínus 25 stupňov a v lete stačia na prevádzku v našom miernom podnebí.

Prvé číslo - od 0 W, 5 W, 10 W, 15 W, 20 W, 25 W. Označuje zimnú viskozitu. Čím je číslo nišie, tým hlbšie môže byť teplota okolia. V zime pod bodom mrazu a olej bude mazať motor tak, ako má. Pri olejoch, ktoré majú označenie napríklad 10 W, sa pri testoch v skúšobniach simuluje štart motora pri mínus 20 a čerpateľnosť oleja pri mínus 30 stupňoch.
Druhé číslo za pomlčkou býva 20, 30, 40, 50 alebo 60. Označuje viskozitu v lete. Čím vyššie je číslo, tým vyššia môže byť teplota okolia. Oleje, ktoré majú druhé číslo napríklad 50 alebo 60, sú vhodné možno na Saharu. Na Slovensku úplne stačia aj do najmodernejších motorov oleje označené 5W-40. Bez problémov mažú motor aj pri štartoch v mrazoch okolo mínus 25 stupňov a v lete stačia na prevádzku v našom miernom podnebí.

Špecifikácia ACEA
Špecifikácia ACEA delí oleje do troch skupín - oleje pre zážihové motory (označené písmenom "A"), oleje pre vznetové motory osobných a ľahkých úžitkových vozidiel (označené "B") a oleje pre vysokovýkonné vznetové motory (označené "E").  

E2-96/5, E4-99/3, E5-99, E6-04, E7-04
E2-96/5 = Štandardná kvalita
E4-99/3 = Olej pre dlhé intervaly výmeny motorov Euro 1,2,3. Nie je určený pre systémy EGR,SCR, Nox.
E5-99 = Teraz nahradená normou E7-04
E6-04 = Olej pre dlhé intervaly výmeny motorov Euro 1,2,3,4. Vhodné pre systémy EGR, SCR, Nox. Vhodné pre motory s časticovým filtrom MB 228.51 MAN 3477 oleje s nizkym obsahom SAP/Palivá s nizkym obsahom síry.
E7-04 = Olej pre dlhé intervaly výmeny motorov Euro 1,2,3,4. vhodné pre systémy EGR, SCR, Nox
Nevhodné pre použitie v motoroch s časticovým filtrom

API (American Petroleum Institute)
Táto norma rozlišuje motorové oleje podľa typu motora na: zážihové (benzínové) označené písmenom "S" (Service) a vznetové (naftové) označené písmenom "C" (Compression). Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora ďalším písmenom (od "A" vyššie). Spravidla platí, že ak je ako prvá uvedená špecifikácia "S", je olej určený predovšetkým pre benzínové motory, ak "C" , pre naftové motory. Napr. SJ/CF - olej prioritne pre benzínové motory, použiteľný aj pre naftové motory CE/SG - olej prioritne pre naftové motory, použiteľný aj pre benzínové motory. Špecifikácia API odráža vývoj mazív na americkom kontinente, preto pri vyšších triedach nevyhovuje tak úplne podmienkam pre európske motory (americké a európske motory sú konštrukčne, objemovo a výkonovo odlišné, čo sa okrem iného prejavuje aj v odlišných nárokoch na obsah prísad tvoriacich pri spaľovaní popol).

SF Oleje do benzínových motorov osobných automobilov vyrobených od roku 1980. Obsahujú prísady proti vysokotepelným usadeninám, nízkotepelným kalom, korózii a opotrebovaniu.
SG Oleje do benzínových motorov osobných a ľahkých nákladných automobilov, modelov od roku 1989. Oleje vyhovujú aj nárokom výkonnostnej triedy CC pre naftové motory. Môžu sa používať i v naftových motoroch, kde sa odporúča výkonnostná trieda SE či SE-CC, tiež SF či SF-CC. Oleje zaradené v tejto triede môžeme spravidla používať vo vozidlách s katalyzátorom.
SH Oleje do benzínových motorov rovnakého určenia ako oleje výkonnostnej triedy SG, sú však testované so sprísnenými požiadavkami na reprodukovateľnosť motorových skúšok podľa Code of Practice. Táto trieda bola zavedená v roku 1993 a prakticky zaručuje možnosť maximálneho využívania výmenných intervalov odporučených výrobcami automobilov.
SJ Plnosyntetické oleje do benzínových motorov. Triedu zaviedli 1.1.1997.
CF Oleje do štvortaktných naftových motorov, najmä motorov do terénnych automobilov spaľujúcich motorovú naftu s obsahom síry viac ako 0,5%.
CF2 Oleje pre dvojtaktné naftové motory vyžadujúce kontrolu oteru a tvorby usadenín.
CF4 Minerálne a polosyntetické oleje pre veľkoobjemové alebo rýchlobežné naftové motory pracujúce najmä v diaľničnej prevádzke.
CG4 Oleje pre zvlášť vysoko namáhané rýchlobežné naftové motory spaľujúce v diaľničnej prevádzke motorovú naftu s 0,05% obsahom síry a pri terénnom použití motorovú naftu s 0,5% obsahom síry

Firemné normy výrobcov automobilov a motorov
Mnohí výrobcovia automobilov a motorov požadujú od motorových olejov splnenie dodatočných požiadaviek, ktoré nie sú zahrnuté v metodike testov API alebo ACEA (zahrnutá je napríklad kompatibilita s tesniacimi materiálmi a pod.). V kategórii osobných automobilov sa najčastejšie uvádzajú normy VW/AUDI, BMW a PORSCHE, v kategórii úžitkových vozidiel napr. normy MERCEDES BENZ (MB), MAN a VOLVO. Najčastejšie odkazy bývajú na normy VW, MB a MAN. VW505.00 zodpovedá ACEA B3-96, oleje pre všetky typy naftových motorov vrátane preplňovaných. MB228.4/5 zodpovedá ACEA E4-9x, oleje pre motory nákladných vozidiel vyrobené po roku 1996, veľmi dlhé výmenné lehoty (60000 km). MANM3277 zodpovedá ACEA E4-9x, podobné s MB228.5. Párne čísla za bodkou (0,2,4) znamenajú monográdne oleje, nepárne čísla (1,3,5) multigrádne oleje. Uvedené lehoty pre výmenu oleja platia len pre diaľkovú dopravu (po najazdení okolo 100000 km za rok).

 

 

 

 


 

 

 

Značky

  • BMW_Logo__1_.jpg
  • Castrol_logo_1.jpg
  • Comma.JPG
  • Elf_Logo.jpg
  • ford_oil.jpg
  • logo_gulf.png
  • Mazda_Logo.jpg
  • logo_mobil.png
  • nissanlogo1.jpg
  • opel.JPG
  • slelnia.jpg
  • logo_shell.png
  • total_logo.jpg
  • toyota.JPG
  • valvoline.png
  • Liquimoly.jpg
  • Bosch_1.jpg
  • Alco_Logo_II.jpg
  • BG_logo_full.jpeg
  • RAVENOL_Logo_STANDARD_4c.JPG
  • dynamax_logo.JPG
  • ngk.jpg
  • motul.jpg
  • repsol_logo.jpg
  • John_Deere.jpg
  • mercedes_benz.JPG
  • k2.jpg